9. 3. 2014

Mrkvový koláč po farmářsku

Tento i nové příspěvky sledujte na novém blogu Jídlog.cz!!!


Hledání nejlepšího receptu na mrkvový koláč začalo už před časem, kdy jsem ho pekla poprvé podle receptu Marcela Ihnačáka z jeho kuchařky Zelenina, moje láska (recenze zde). Nebyl špatný, ale zdál se mi hodně mastný a takový hutný.
Teď jsem tedy vzala do ruky další, mnou již prověřenou kuchařku Receptů z farmářského trhu. Rozhodování, kterým z mnoha různých receptů budu pokračovat, bylo tentokrát jednoduché. Mrkve, ořechy, vejce i rozinky (nebo hrozinky?) použité v koláči jsem totiž sehnala na farmářském trhu na Jiřáku. 

Výsledný koláč je o dost lepší než můj předchozí pokus. Upekla jsem ho přesně podle Hany Michopulu, jen se třemi malými rozdíly - mrkev se má podle receptu strouhat najemno. Já, protože recepty čtu většinou blbě, jsem ji suverénně nastrouhala nahrubo. Příště to zkusím dodržet, jestli v tom bude nějaký rozdíl. Druhá věc - do krému jsem přidala trochu citronové šťávy. A na potřetí - místo sody jsem dala stejné množství kypřicího prášku (ale jsem přesvědčená, že ještě nedávno jsem sodu měla doma!). Myslím, že právě těmi pár kapkami se z krému stala poleva. Sice se mi ji nepovedlo vymíchat úplně dohladka, ale dobrá byla i tak. Ne příliš sladká a díky citronu osvěžující. Do krému se ještě dává vanilkový cukr. Už delší dobu místo něj používám vanilkový extrakt, takže tyhle malé sáčky, co se často pletou s kypřícím práškem, doma taky nemívám. Ale do krému extrakt nedávejte, poleva/krém by už nebyla tak bílá. Skořice i rozinky dodají koláči skvělou chuť i barvu. Použila jsem kombinaci zlatých i normálních rozinek, ono je to z estetického hlediska skoro jedno, ale na chuti to poznáte. Jen bych je možná před použitím spařila, ne-li naložila do něčeho ostřejšího. Na ozdobu jsem použila sekané vlašské ořechy smíchané se skořicí. Příště je zkusím zkaramelizovat. Takový  "medovníkový look".
Autorka píše, že tahle verze je její nejoblíbenější. Nedivím se jí, u mě zatím taky vede. 

A abyste neřekli, tak tady je ten recept:
500 g mrkve
200 g vlašských ořechů
250 g polohrubé mouky
2 lžičky jedlé sody
2 lžičky skořice
300 g hnědého cukru
4 vejce
250 ml rostlinného oleje
100 g hrozinek

na krém:
200 g lučiny
120 g práškového cukru
80 g másla
sáček vanilkového cukru (případně pár kapek citronové šťávy)

Očistěte a nastrouhejte mrkev. Nasekejte ořechy, smíchejte mouku se sodou, skořicí a cukrem. Do misky rozklepněte vejce a ušlehejte do pěny. Po částech do nich zašlehejte olej. Přidejte mrkev, hrozinky a ořechy a nakonec postupně i moučnou směs. Promíchejte. Těsto vyklopte na vymazaný a pečícím papírem vyložený plech (psáno cca 20x35 cm, já jsem použila dortovou formu). Pečte v troubě předehřáté na 180 °C 40-50 minut, zkouška párátkem to jistí (pekla jsem to 40 minut, koláč byl krásně zlatavý). 
Přísady na krém dobře promíchejte a potřete jím vychladlý koláč. Ozdobte dle fantazie a nechte ztuhnout v ledničce (ideálně přes noc).


Po vytažení z trouby.


Finální podoba

1 komentář:

  1. Mrkváče můžu. Tak příště zkusím upéct podle Vás. Mám na portále Ženy s.r.o. už 2 výtvory z mrkve a a byly oba chuťově skvělé ! Petra H.

    OdpovědětVymazat