4. 4. 2015

Mrkvový koláč ze supermarketu

Zhruba před rokem jsem vyhlásila svou osobní soutěž o nejlepší recept na mrkvový koláč (též zvaný dort neboli carrot cake). Poslední dobou jsem to trochu flákala. Nedávno jsem vyzkoušela recept z Kitchenette a byl pro mě trochu zklámáním. Dobrý byl, to jo, ale favoritem dál zůstal ten podle Hany Michopulu.

Dnes, 4. dubna, na Mezinárodní den mrkve, ovšem nastoupil favorit nový. Kupodivu ze supermarketu. Recept jsem totiž objevila v březnovém čísle časopisu Albert, který je k dostání ve stejnojmenných prodejnách. Spousta lidí na něho nadává (obchod, ne časopis), ale já ho mám docela ráda. Zaujal mě (recept, nikoli obchod) především krémem, který se nedělá ani z citronové šťávy, ani z lučiny, ale pudinku, másla a bílé čokolády. Ta správná bomba na Velikonoce!


Teorie vs. praxe


Musíte uznat, že na obrázku v časopise vypadá skvěle. Postup je trochu jiný než u předchozích, z bílků musíte vyšlehat sníh. Šlehejte je opravdu do hodně tuha, tzn. až se vám bude zdát, že je to dobré, šlehejte ještě chvíli. Myslím, že právě to byl jeden z důvodů, proč se mi koláč v jednu chvíli téměř rozpadl. Na rozdíl od předpisu jsem část kokosu nahradila rozinkami, které podle mě v mrkváči být prostě musí (a ve štrúdlu taky), krému jsem udělala zhruba jen poloviční množství, věděla jsem, že dort prokrojovat nebudu. To se beztak ve výsledku ukázalo jako nemožné.





















Jak je poslední dobou mým dobrým zvykem, střed zůstal úplně syrový. Tradiční zkouška špejlí tentokrát selhala. Takže radím péct opravdu minimálně 45 minut, i déle, a špejli nechte ležet ve skříni. Při chladnutí se mi dort začal lámat a rozpadat, musela jsem ho jednak vrátit do formy, a jednak jsem ho téměř vychladlý zkusila ještě dopéct. Máte-li trik, jak správně dopéct nedopečený dort, sem s ním!

Na rozpadnutí pomohlo až závěrečné popatlání krémem, na to poloviční množství bohatě stačilo. Možná se vám krém bude zdát trochu řídký, nechte ho chvíli ztuhnout v ledničce, kam pak šoupněte i celý dort. I přes poloviční syrovost a ne zcela reprezentativní vzhled je tenhle recept zatím nejbližší tomu mému vysněnému. Recept níže je naprosto přesný, množství krému si upravte, já bych dala i o něco méně oleje. A nemáte-li rádi hodně sladké, neslaďte ani krém. Hezké jaro!

Mrkvový dort s bílým krémem

Ingredience
5 vajec, bílky a žloutky zvlášť, 1 sáček vanilkového cukru, 100 g krupicového cukru, špetka soli, 100 g třtinového cukru, šťáva z 1 citronu, nastrouhaná kůra z 1 citronu, 200 g hladké mouky, 2 lžičky jedlé sody, 2 lžičky prášku do pečiva, 300 ml oleje, 500 g mrkve, jemně nastrouhané, 150 g vlašských ořechů, jemně mletých, 100 g mletého kokosu, máslo a mouka na vymazání formy

Na krém
400 ml mléka, 1,5 sáčku kokosového pudinkového prášku, 200 g bílé čokolády, nalámané, 350 g másla, 100 g moučkového cukru

Troubu rozehřejte na 180 °CZ bílků, vanilkového a krupicového cukru a soli vyšlehejte sníh. Žloutky s třtinovým cukrem vyšlehejte do pěny, pak přidejte citronovou šťávu a kůru a dobře promíchejte. Sníh i žloutkovou pěnu pak opatrně smíchejte ve větší míse. Postupně vmíchávejte mouku prosátou se sodou s kypřicím práškem, pak ostatní přísady. Těsto vlijte do vymazané a vysypané formy o průměru 22 cm a v předehřáté troubě pečte 45 minut. Vyndejte z trouby, korpus propíchejte špejlí a nechte 5 minut odstát, pak ho vyklopte z formy a nechte hodinu chladnout.

Z mléka a pudinkového prášku uvařte hladký hustý pudink. Až začne houstnout, přidejte nalámanou bílou čokoládu a za stálého míchání ji nechte rozpustit a pudink tuhnout. Odstavte a nechte chladnout, občas zamíchejte, aby se nevytvořil škraloup a zůstal hebký. Mezitím utřete máslo s cukrem. Až pudink zchladne na pokojovou teplotu, zašlehejte ho po částech do utřeného másla. 

Vychladlý korpus rozkrojte na 3 díly, potřete je polovinou krému. Přiklopte a namažte boky i vrch dortu zbylým krémem.

Žádné komentáře:

Okomentovat