27. 4. 2015

Vyladěný k dokonalosti

Že ráda peču, to ví i moje malé dítě. Nejraději a nejčastěji ovocné koláče, protože ovoce je zdravé a svědomí, alespoň to moje, se dá lehce ošidit. Ten nejlepší, který jsem za tu dobu, co jej připravuji, doladila téměř k dokonalosti, je velmi jednoduchý. Recept jsem kdysi našla na webu Czech specials, ale náplň je moje. Znám ho už nazpaměť, proto se mi u něj krásně přemýšlí. Ostružiny mu dodají příjemnou kyselost, takže chutná i příznivcům ne příliš sladkých koláčů. Na ostružiny mám naštěstí soukromého dodavatele (a zároveň odběratele), vy použijte jakékoliv jiné ovoce. Varianta s džemem také povolena, pokud použijete opravdu kvalitní a nebudete šetřit.
Ať vám chutná!



Mřížkový koláč

Ingredience
300 g polohrubé mouky, 200 g másla, 80 g cukru, 2 žloutky, 1 lžička kypřicího prášku do pečiva, 1 lžička vanilkového extraktu, citronová kůra, hrst mandlových plátků
Náplň
150 g–200 g ostružin (malin, jahod,...), 1–2 lžíce třtinového cukru, 1 lžička skořice, 1–2 lžíce dětské krupice

Odměřené a navážené suroviny nasypejte do mísy a rukama uplácejte co nejrychleji těsto. Máslo musí být změklé, těsto se bude trochu lepit, ale to vůbec nevadí. Na pořadí surovin nehleďte (ani já to nedělám). Těsto zabalte do fólie a dejte nejméně na půl hodiny do ledničky.

Náplň připravíte tak, že ovoce, cukr, skořici i krupici nasypete do hrnce, podlijete trochou vody a vaříte cca 10–15 minut do zhoustnutí. Budete-li mít ovoce čerstvé, pak to bude ještě méně. Hmota se nesmí úplně rozvařit, měly by tam zůstat kousky. Množství cukru závisí na vaší chuti (my máme raději trochu kyselejší), množství krupice zase na hustotě. Směs nechte vychladnout, ještě trochu zhoustne. Tenhle krok si můžete ušetřit, použijete-li kvalitní džem.

Těsto naplácejte do formy, ti zkušenější s větším pracovním prostorem mohou i vyválet, část těsta si nechte stranou.. Nalijte náplň, ze zbytků těsta vyválejte válečky a vyrobte mřížku. Mně se pokaždé povede spíš řidší... Na povrchu posypejte mandlemi a dejte péct do vyhřáté trouby cca na 180 °C na 30 minut (dozlatova). Nechte alespoň trochu vychladnout a jezte. Ideálně nakrájené, ale už jsme to jedli i z plechu.

Žádné komentáře:

Okomentovat