4. 8. 2015

Gurmánský týden

Nejsem dobrá v dodržování čehokoliv - výzev, diet, slibů. Přesto jsem se k jedné týdenní výzvě odhodlala. Stále jsem se nemohla vrhnout na recenzi dvou italských kuchařek a potřebovala jsem nějakou pořádnou... výzvu. Pojmenovala jsem ji TÝDEN ITALSKÉ KUCHYNĚ, proběhla koncem července a jsem neskutečně pyšná, že jsem ji dokončila. Nic jsem nevyhrála, nikoho jsem nezklamala, nikdo to po mně nežádal. Potřebovala jsem si něco dokázat. Ověřit si, že stále platí, že když se k něčemu odhodlám, tak to dodržím. Co na tom, že je to jen pár receptů. Výsledky najdete na Instagramu pod #tydenitalskekuchyne a v tomto článku.

Všechny recepty mají jedno společné - pocházejí ze dvou kuchařek, které představují různé podoby italské kuchyně. Dva italští gurmáni, v originále Two Greedy Italians, Antonio Carluccio a Gennaro Contaldo vydali na základě svého seriálu pro BBC kuchařky, které u nás vyšli jako Dva italští gurmáni a Dva italští gurmáni jedí po italsku. Jejich recenzi můžete najít tady.
Jedním, nikoliv jediným, překvapením jsou pouze dva dezerty ze sedmi receptů. Ani jeden mě příliš neoslnil, což nevadí, protože nelze žít jen na dezertech (ale kéž by...). A co se všechno vařilo? Těstoviny, zelenina, nejvíc samozřejmě rajčata v kombinaci s bazalkou. Na tom už se slušně přežít dá...

Neděle
Rajčatová omáčka Salsa al pomodoro con gli aromi

Pondělí
Čokoládový pudink Budino al cioccolato

Úterý
Zapečená rajčata s cuketou Pomodori e zucchini al forno (recept zde)


Středa
Tagliatelle con salmone, což je můj vlastní recept, čtěte dále

Čtvrtek
Bazalkové pesto 

Pátek 
Patate Arraganate, neboli zapečené brambory s oreganem



Sobota
volno

Neděle
Gelato ai lamponi e fragole, jahodovo-malinová zmrzlina



Některé recepty jsem si, jak je mým (dobrým/špatným*) zvykem poupravila. Do pesta už delší dobu dávám místo piniových oříšků mandle. Ty mají taky neutrální chuť, navíc mi ty piniové přijdou nahořklé. Ke všemu vás mandle tolik nezruinují, lépe se seženou a tím se z domácího pesta stává surovina o něco dostupnější. U zmrzliny jsem zase původní citron nahradila jahodami. Přes veškeré úsilí se mi prostě nepovedlo sehnat citrony, jejichž kůra by byla poživatelná (= chemicky neošetřená), zato jahody ještě k sehnání byly, ovšem k sežrání už moc ne...

Jak jsem psala výše, zklamání přinesly dezerty. Ten první, čokoládový pudink, mi ani po půl hodině vaření vůbec nezhoustl. Výsledkem byla taková hustější chlazená čokoláda, jako dobrý, ale podruhé už ho asi dělat nebudu. To už si raději udělám tiramisu.... A zmrzlina? Sice domácí, ale příště zajdu na točenou nebo do Angelata. Naopak zapečené cukety jsem od té doby dělala už asi dvakrát, jednou jsem do nich přidala i mozzarellu. Brambory jsou na přípravu trochu delší, zaberou cca hodinu, na druhou stranu je dáte do trouby a máte-li časomíru, můžete na ně na 45 minut úplně zapomenout.

Přemýšlela jsem, o který recept z celého týdne bych se s vámi podělila. Nakonec to je ten, na kterýžto jsem pyšná nejvíc, neboť je kuchařkou jen inspirován. Recept z kuchařky byl sám o sobě trochu zmatený. V originálním italském názvu se mluví o uzeném pstruhovi, v českém názvu o uzeném lososovi. V ingrediencích a postupu už je z lososa zase pstruh, oba uzení. Já radši lososa, tak jsem koupila čerstvého, spojila s původními přísadami a pak už jen koukala, jak to mizí z talířů... On losos asi úplně typická italská ryba není, ale jinak jsem se držela zásad italské kuchyně. Tedy málo přísad, ovšem kvalitních.

Tagliatelle con salmone


Ingredience na 3–4 porce

4 lžíce olivového oleje, 1 šalotka/cibule, 1/2 sklenice vody nebo bílého vína, 200 g cherry rajčátek, 200 g lososa, hrst nahrubo nasekaného kopru, sůl, pepř, citronová šťáva, tagliatelle - nejlepší jsou čerstvé, ale lze použít i sušené, množství nechám na vás

Postup
Na rozpáleném olivovém oleji osmahněte zhruba minutu nadrobno nasekanou cibuli/šalotku, přidejte na kousky nakrájeného lososa a opékejte dozlatova, cca 5 minut.

Cherry rajčátka nakrájejte na půlky, přidejte do směsi, podlijte vodou či vínem, osolte, opepřete, přisypte polovinu množství kopru. Duste pod pokličkou cca 10 minut, občas promíchejte.

Ve vroucí osolené vodě uvařte těstoviny. Čerstvé se vaří velmi krátce. Po uvaření sceďte, ale neproplachujte, část vody z těstovin si nechte stranou.

Uvařené těstoviny přidejte do směsi, přidejte vodu z těstovin, stačí několik lžic, omáčka se pak lépe přichytí. Promíchejte, nevařte, naopak vypněte sporák/kamna/indukční desku...

Přidejte zbytek kopru, případně dochuťte, pokapejte citronem, podávejte a nechte si chutnat.

Abychom si to na závěr shrnuli, tak  Týden italské kuchyně přinesl:

  • Důkaz, že jsem schopná dodržovat přiměřeně dlouhou výzvu
  • Poznání, že lepší jsou italská jídla než dezerty
  • Nové recepty do repertoáru
  • Novou recenzi 


* nehodící se nečtěte


Žádné komentáře:

Okomentovat